اوقات شرعی
 
       
      • طبقه بندی مقالات
      • روش‌های جدید تأمین مالی در شهرداری

        روش‌های جدید تأمین مالی در شهرداری

        محسن پورعلی
        ارائه شده در
        کلمات کلیدی :تامین مالی در شهرداری-درامد شهرداری
        وظایف شهرداریهای جهان، روز به روز گسترده‌تر می‌شود و شهرداری‌ها به عنوان نهادهای مدنی، محلی، عمومی و غیرانتفاعی وظایف بیشتری را بر عهده می‌گیرند و وظایفی که بر دوش دولت‌ها قرار گرفته به این نهادهای ...
        روش‌های جدید تأمین مالی در شهرداری
        محسن پور علی، مدیریت درآمدهای عمومی
         وظایف شهرداریهای جهان، روز به روز گسترده‌تر می‌شود و شهرداری‌ها به عنوان نهادهای مدنی، محلی، عمومی و غیرانتفاعی وظایف بیشتری را بر عهده می‌گیرند و وظایفی که بر دوش دولت‌ها قرار گرفته به این نهادهای محلی واگذار می‌شود.
        امروز دیگر در دنیا به شهرداری به عنوان پیمان‌کاری بزرگ که باید برخی از فعالیت‌های عمرانی و خدماتی شهر را انجام دهد، نگریسته نمی‌شود. بلکه شهرداری موسسه‌ای مدنی و برخواسته از مردم است که وظیفه فعالیت به سمت توسعه پایدار شهری و توسعه انسانی را بر عهده دارد. به همین دلیل است که شهرداری‌ها باید در کنار فعالیت‌های سنتی و مرسوم خود به فعالیت‌های فرهنگی، بهزیستی و زیست محیطی بپردازد.
        وظیفه شهرداری‌ها در کشورهای در حال توسعه تا حدودی متفاوت است. شهرداری‌های این کشور‌ها کوشیده‌اند تا با افزایش گسترده وظایف خود نقش بیشتری بر عهده بگیرند و به عنوان موسسه‌های محلی مستقل از دولت مطرح شوند. این شهرداری‌ها اگر چه موفقیت‌های زیادی را به دست آورده‌اند اما پیشینه نظام اداری و حکومتی این کشورها، اغلب به گونه‌ای است که ایجاد تحولات در ساختار مدیریتی آنها، زمان بیشتری را طلب می‌کند. در این کشورها هنوز مردم، شهرداری را به عنوان نهاد مستقل و مدنی نپذیرفته‌اند که این موضوع در جای خود، باعث تضعیف آنها شده است. از طرف دیگر با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه تمرکززدایی انجام شده است، همچنان شهرداری‌ها را به سوی انجام وظایف مرسوم یعنی ارایه خدمات شهری و انجام برخی فعالیت‌های عمرانی سوق می‌دهد.
        یکی از اصول اساسی برای واگذاری وظایف جدید به شهرداری های کشورهای در حال توسعه تناسب وظایف با امکانات است.
        اصل دیگری که به طور معمول در تمام کشورها، در خصوص واگذاری وظایف جدید به شهرداری‌ رعایت شده است، «واگذاری وظایف هم‌پیوند» به شهرداری‌هاست. به این مفهوم که شهرداری‌ها وظایف مرتبط با یکدیگر را به خوبی انجام می‌دهند. بر این اساس تا حد زیادی از تداخل وظایف یا انجام فعالیت‌های تکراری جلوگیری می‌شود.
        علاوه بر این اصل «هماهنگی با سازمان‌های دیگر، به ویژه رده‌های بالاتر حکومتی» در انجام وظایف ، اصل دیگری است که در فعالیت‌های شهرداری‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
        شهرداری موسسه‌ای است که به دلیل قبول بخش عمده‌ای از تصدی‌های دولت و حاکمیت برای ارائه خدمت به شهروندان نقشی اساسی و غیر قابل انکار دارد. دقیقا به همین دلایل بوده که تا سال1362 عمده منابع درآمدی و مالی شهرداری‌ها از محل اعتبارات عمومی و به وسیله دولت تامین می‌شده است. فرایندی که قانون بودجه سال1362 با تاکیدبر استقلال مالی و درآمدی شهرداری‌ها بر آن نقطه پایان گذاشت. البته در همان زمان و مقارن با بحث استقلال مالی و درآمدی شهرداری‌ها ، دولت موظف شد حداکثرظرف 6 ماه لایحه ای به مجلس تقدیم نماید که بموجب آن شهرداریهای کشور طی یک برنامه ریزی 3 ساله به خودکفائی کامل برسند که این مهم انجام نشد. بنابراین باید گفت که یکی از چالش‌ها و آسیب‌های اساسی در تعیین منابع در آمدی شهرداری‌ها به روز آوری و جستجو جهت کسب منایع جدید برای تامین هزینه های پروژهای بزرگ شهری و وظایف جدید محوله می باشد .
         
        روش‌های تأمین مالی جدید:
         
        در ادامه به دو روش از راهکارهای تامین مالی جدید در بخشهای مالی خصوصی مشابه شهرداریها اشاره می شود.
         1-   روش‌های مبتنی بر سرمایه (دارایی)   
        تأمین مالی مبتنی بر سرمایه، مستلزم واگذاری قسمتی از سود پروژه در مقابل دریافت سرمایه می‌باشد. در واقع در این روش، با استفاده از آورده نقدی و غیرنقدی سهامداران و افزودن بر حجم حقوق صاحبان سهام در شرکت و یا پروژه، سرمایه مورد نیاز تأمین می‌شود. آورده سهامداران در پیشبرد فعالیت‌های پروژه مصرف و سود حاصل از انجام پروژه نیز تماماً و در آینده، بین سهامداران توزیع می‌گردد.
        مهم‌ترین مرحله در این روش، ترغیب سرمایه‌گذاران جهت شراکت در پروژه می‌باشد. با این حال، معمولاً میزان شراکت سرمایه‌گذاران در یک پروژه بیشتر به تمایل صاحب پروژه در سهیم‌کردن آنان در مدیریت و کنترل پروژه بستگی دارد تا میزان علاقمندی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری. در واقع در این روش تأمین مالی، باید توجه داشت که با فروش درصدی از سهم یک پروژه، بخشی از حقوق مدیریتی و همچنین استقلال در تصمیم‌گیری از بین می‌رود، ، تعدادی از این روشها در ذیل ذکر شده :
         
        افزایش سرمایه
         
        سهام پروژه
         
         
        گواهی سپرده خاص
         
        گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) به سپرده‌ای اطلاق می‌شود که بانک به‌منظور تجهیز منابع برای تأمین مالی طرح‌های مشخص جدید سود‌آور تولیدی و ساختمانی و خدماتی و نیز توسعه وتکمیل طرحهای سودآور موجود با سررسید مشخص افتتاح می‌نماید و در ازای افتتاح سپرده، گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) صادر می‌نماید .
         
        صندوق‌های تخصصی
        این دسته از صندوقها با توجه به هدف و تخصص خاصی راه اندازی شده و طیف وسیعی از صندوق ها را در برمی گیرند. از آن زمین و ساختمان و صندوقهای پروژه محور اشاره نمود.
         
         2-   روش‌های مبتنی بر بدهی
         روش مبتنی بر بدهی به معنای اخذ وام از یک منبع خارج از موسسه و با موافقت صاحبان موسسه است، با این امید که پس از استحصال این منابع و انجام پروژه، سود حاصل بیش از مقداری باشد که باید به عنوان بهره به وام‌دهندگان بازگردانده شود ، تعدادی از این روشها در ذیل ذکر شده :
         
         
         
         
         
         
         
         
        o      تسهیلات بودجه‌ای
        وام‌های بانکی و مشارکت سندیکایی
        یک شیوه رایج در دنیا برای تأمین مالی پروژه های بزرگ گروهی کردن وام ها می باشد که امکان جمع نمودن تعدادی از بانکها در یک قرارداد برای معامله یک وام بسیاری از فعالیتها و هزینه های عملیاتی مرتبط با تحصیل وام را کاهش میداد . این امر موجب جذب موسسات بخش خصوصی و دولتی بسوی این نوع وامها گردید .
        o      Trade Finance تسهیلات
        به معنای پشتیبانی و تأمین مالی تجارت و مبادلات بین‌المللی، یکی از روش‌های رایج و مورداستفاده برای واردات و یا صادرات کالاهای مختلف است. دو روش یوزانس و ریفاینانس مشهورترین روش‌ها هستند .
        o      تسهیلات سایر نهادهای مالی
        به‌جز بانک‌ها، نهادهای مالی دیگری چون شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مؤسسات اعتباری غیربانکی و صندوق‌های قرض‌الحسنه و بازنشستگی نیز می‌توانند در نقش اعطاکننده وام ظاهر شوند. شرایط و ضوابط حاکم بر عملکرد هر یک از این نهادها متفاوت است، لیکن فرایند تصمیم‌گیری در همه آن‌ها مشترک و بر اساس ریسک اعتباری شرکت وام‌گیرنده و تحلیل صورت‌های مالی آن و همچنین تحلیل اقتصادی پروژه خواهد بود.
        o      استفاده از منابع خارجی
        مشابه منابع بانکی داخلی و تسهیلات نهادهای مالی و اعتباری ایرانی، می‌توان از تسهیلات بانکی و غیربانکی خارجی نیز استفاده کرد.
        o      اوراق مشارکت
        اوراق بهادار با نام یا بی‌نامی است که به موجب قانون یا مجوز بانک مرکزی‌جمهوری اسلامی ایران به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین و برای تامین بخشی از منابع‌مالی مورد نیاز طرحهای عمرانی ـ انتفاعی دولت مندرج در قوانین بودجه سالانه کشور یا برای تامین‌منابع مالی مورد نیاز جهت ایجاد، تکمیل و توسعه طرحهای سودآور تولیدی‌، ساختمانی وخدماتی شامل منابع مالی لازم برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی توسط دولت‌،شرکتهای دولتی‌، شهرداری‌ها و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و موسسات عام المنفعه وشرکتهای وابسته به دستگاههای مذکور، شرکتهای سهامی عام و خاص و شرکتهای تعاونی تولیدمنتشر می‌شود و به سرمایه‌گذارانی که قصد مشارکت در اجرای طرحهای یاد شده را دارند از طریق‌عرضه عمومی واگذار می‌گردد.
        o      تأمین مالی ساختار یافته
        حوزه ی پیشرفته ای از صنعت تأمین مالی است که از طریق طراحی روشهای تأمین مالی نسبتًا پیچیده و با کاربرد اوراق و ابزارهای مالی خاص در قالب شکل گیری بازارها، نیازهای مالی سرمایه گذاران را تأمین می کند .  این دسته از روش ها تعریف و حدود معینی ندارد . این روش به شرایط طرفین و اقتضای پروژه، نوع نیازها و نوع توافقات بستگی دارد و برای شرکت‌هایی که نیازهای مالی خاصی دارند که با روش‌های سنتی تأمین مالی مثل وام پاسخ داده نمی‌شود، پیشنهاد می‌گردد. که شامل انواع مختلفی از قبیل تأمین مالی خرید سهام، تأمین مالی کسب مالکیت ، تأمین مالی دارایی و ...می باشد .
        هر کدام از روشهای تامین مالی با توجه به نوع محل هزینه اعم  از اینکه به مقصود تامین هزینه های جاری شهر و یا  طرحهای عمرانی شهر باشد دارای تعریف و مشخصه خاص می باشند ولی مهمترین خصیصه ای که می بایست برای هریک از روشهای  فوق مدنظر قرار گیرد  این است که تامین مالی می بایست به صورتی انجام پذیرد که مجموع اهداف ذیل خدشه دار نگردد .
        ü       هدفهای شهرسازی آسیب نبینند
        ü       آرمان‌های مهندسی فراموش نشود
        ü       ضوابط شهرسازی محترم شمرده شود
        ü       قوانین، مقررات و استانداردها رعایت شود
         
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        1 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر